Alla inlägg den 23 december 2014

Av Therese - 23 december 2014 09:35

Kära dagbok,

idag vågade jag mig in på Lars och Josefins sovrum. Dörren dit har varit stängd ett tag med klara regler om att den inte för öppnas. Jag har inte alls förstått varför.

Jag smet in där när Lars ändå skulle in och hämta en tröja. Jag förstod direkt varför dörren har varit stängd. Hela rummet var fullt av påsar i olika storlekar. Jag hade inte heller velat att någon gick in på mitt rum om det var så stökigt.

Jag lade mig i alla fall tillrätta på deras säng. Det är den i särklass skönaste i huset. Jag låg där tills kvällen kom. Alldeles för mig själv. I lugn och ro. Det var väldigt skönt.

Dörren öppnades och Lars kom in. Med sig hade han ytterligare en påse. Den här såg jag var full med inslagningspapper. Som det de använt till paketen när Lovisa fyllde år.

  • Hej, Mjau. Ska du hjälpa mig att slå in julklappar? sa Lars.

Julklappar? Vad är det för något, tänkte jag och blev nyfiken.

Lars började lägga upp rullarna med inslagningspapper på sängen. Till dem lade han tejp, en sax och rullar av något som jag inte visste vad det var. Sen skred han till verket. Ur en påse tog han upp en låda med en bild av en docka på. Sen slog han in den i papper och tejpade ihop. Det såg ut precis som en födelsedagspresent. Fast det var tomtar istället för stjärnor på pappret. Jag började fundera på om det kanske var så att Lars hade sagt fel. Att det inte var julklappar utan födelsedagspresenter till Ulrika? Det kanske var hennes tur att fylla år nu?

Jag såg mig om i rummet. Om allt i påsarna var till Ulrika så skulle hon bli väldigt glad. För det var otroligt många påsar.

Lars satte på en lapp på paketet och skrev. God Jul Lovisa stod det på lappen. Så det var alltså inte till Ulrika alltihop? Jag förstod ingenting.

  • De kommer att bli så glada imorgon. När tomten kommer. Då ska de få alla sina paket, sa Lars.

Det gjorde mig bara ännu mer förvirrad. Vem sjutton är tomten och varför kommer han hit?

Jag jamade lite i hopp om att Lars skulle förstå hur förvirrad jag var, men det hjälpte inte. Han berättade inget mer.

Jag fortsatte dock att läsa på lapparna och det visade sig att det fanns presenter till alla utom Lars. Jag tyckte lite synd om honom. Tänk att alla skulle få paket imorgon utom han.

Presentation


Här samlar jag (och ibland även min äldsta dotter) våra tankar på det som intresserar oss. Alltså naglar och skrivandet! Detta är även den platsen där jag varje år kommer att lägga upp mina barns julkalender i form av sagor.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards