Alla inlägg den 1 december 2014

Av Therese - 1 december 2014 06:57

Kära dagbok,

eftersom det här är första gången som jag skriver är det bäst att jag börjar med en presentation. Jag heter Mjau och jag är en katt. Personligen tycker jag inte att jag ser ut som en vanlig katt. Mer som en farlig tiger. Det tycker jag även om människorna fortsätter säga att jag är söt. Tigrar är inte söta. De är farliga. Det är jag också, om jag bara vill.

Även om de har missuppfattat mitt släktskap med tigern så är människorna ändå snälla. Det finns fyra stycken där jag bor. Det är husse, matte, mini matte ett och mini matte två. Också kallade Lars, Josefin, Lovisa och Ulrika.

Vad jag har förstått så är det Lars och Josefin som bestämmer. De är större än de andra två och säger ofta till dem vad de ska göra. Det är lite som om Lovisa och Ulrika är deras ungar.

Det är Lovisa och Ulrika som är de roliga. Det är dem som jag leker mest med och vilka lekar sen! De kommer du nog att få höra mycket om kära dagbok.

Lovisa är lite större än Ulrika. Hon är så stor att hon, till skillnad från Ulrika, både kan läsa och skriva. Därför kom hon för en stund sen med dig och en penna till mig.

  • Alla borde skriva dagbok, sa hon.

  • Mjau, sa jag.

Jag tänkte att dagbok kan vara ett bra sätt för människor att komma ihåg allt roligt som de har gjort. Fast Lovisa slutade inte där.

  • Bara för att du är katt betyder det inte att du inte borde skriva dagbok. Du är ju med om en massa roligt du också. Än sen att din inte kan hålla en penna med tassarna? Du kan ju skriva med munnen!

Jag svarade henne inte. Istället stirrade jag bara på Lovisa. Skriva dagbok? Jag? Vem har någonsin hört talas om en katt som skriver dagbok? Jag har i alla fall inte hört talas om det. Fast å andra sidan har jag inte hört talas om någon annan katt som kan läsa heller. Trots det läser jag utan problem. Så varför inte?

Jag hade nog varit tyst lite för länge för Lovisa så osäkert på mig.

  • Vad säger du? frågade hon.

  • Mjau, sa jag och bet tag i pennan.

Lovisa sken upp som en sol, slog upp första sidan i skrivboken och gick. Sen började jag skriva det som nu står. Jag tycker att det går bra så jag tänker fortsätta. Eller vad säger du?

Presentation


Här samlar jag (och ibland även min äldsta dotter) våra tankar på det som intresserar oss. Alltså naglar och skrivandet! Detta är även den platsen där jag varje år kommer att lägga upp mina barns julkalender i form av sagor.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards