Alla inlägg under juli 2015

Av Therese - 21 juli 2015 15:43


En del kan inte skriva utan musik. En del vill ha helt tyst och ytterliggare andra vill ha ett bakgrundssorl från exempelvis familjen eller besökare på ett kafé. Det är väldigt olika. Finns säkert lika många versioner på hur man vill ha det som det finns folk som skriver. Sen är det klart. Det finns de som mig också. Ibland måste jag ha musik. Sällan måste det vara helt tyst. Ofta har jag både musik och familjens bakgrundssorl. Vid några tillfällen sitter jag utan musik, men med bakgrundssorl från kafé gäster (när jag glömt hörlurarna :P ). Det är lite olika för varje gång som jag skriver.

En sak som dock aldrig ändras är att det inte får ändras. Jag kan inte börja skriva med musik och sen stänga av den så det blir tyst. Är det tyst när jag börjar så måste det vara tyst tills jag skrivit klart. Sitter jag ute och skriver för hand med musik i öronen och batteriet dör i mobilen, ja men då slutar jag att skriva. För det går inte. Det får inte ändras under tiden som jag sitter. Då blir jag störd och all min rytm förvinner. Jag får väldigt svårt att fortsätta skriva och lägger i 99,9% av fallen då helt enkelt ner och gör något annat.

Oftast har jag nog dock musik när jag skriver. Det varierar dock vilken musik. Nedan är spellistan som gällde under dagens och gårdagens 15 minuter. Imorgon kanske det är en annan. Det finns dock vissa regler.

  1. Jag måste stå ut med att lyssna på musiken, den måste vara bra.
  2. Det får inte vara för stora variationer i musiken. Jag kan inte ha en smörig ballad och något rockigare i samma spellista. Då blir jag också störd och rytmen försvinner.
  3. Skriver jag scener med extra starka känslor får det gärna vara musik som hos mig skapar de känslorna. Är det ångest som ska gestaltas, ja men dra igång lite Evanecens. Fast oftast räcker det med min Disney lista med 146 låtar från både gamla och nya filmer (den ska dock utökas nu med Frost). Där spelar det av någon anledning ingen roll att rytmen ändras. Jag kan låtarna och i vilken ordning de kommer. Så jag störs inte. Och de kan skapa känslor.

Sen finns det ju en sak som också alltid stämmer. Om jag kommer in i bubblan, den där underbara skrivbubblan där allt bara flyter på. Då spelar det ingen roll hur det låter runt omkring mig. För allt är tyst. Jag hör inget och är inte medveten om min omgivning. Jag skriver och är skrivandet.


Av Therese - 19 juli 2015 17:58

Det är bara att inse fakta. Jag har hamnat i en av de väsrta skrivkramperna på länge. Jag skriver några ord sådär varannan vecka och det är allt. Jag kommer ingenstans med projektet. Det måste bli ändring på det. Tiden att sörja mitt misslyckande är över!

Planen i grovt är att skriva klart det första utkastet på det nuvarande projektet och sen ta tag i en ny korrektur av prinsessans resa. Sen vill jag ju gärna skriva lite noveller under tiden också. Planen i grovt får mig att känna mig överväldigad och tankar som jag kommer aldrig att klara det dyker upp. Så jag har delat upp planen i en mindre.

Jag ska skriva i 15 minuter om dagen. Det är den lilla planen. 15 minuter är ingen lång tid. Det kan jag hitta varje dag. Kanske inte på samma tid varje dag, men det är inte det viktiga. Det viktiga är att jag skriver. Att jag får in det som en rutin igen. Som det var innan. För något år sedan började jag varje dag klockan fyra på morgonen. Antingen pluggade jag kreativt skrivande som jag läste då eller så skrev jag. Fyra till sex på morgonen var min kreativa tid för mig.

Riktigt så kan det inte bli nu. Det orkar jag inte, men 15 minuter någon gång varje dag klarar jag. Det är ett bra första steg för att komma ur skrivkrampen.

För att försäkra att jag verkligen skriver under de här minuterna så kommer internet att stängas av! Syrrans spotify får jag klara mig utan. Jag får klara mig på den musik jag har. Sen kommer inte en massa ändrande av musiken hela tiden att vara tillåten heller. Det är också prokastinering. Jag får välja en spellista och hålla mig till den de 15 minuter det tar innan äggklockan ringer.

Skrivandet ska ta plats igen! Bli en del av min vardag igen! 15 minuter om dagen i en månad och sen stanna upp för att utvärdera. Jag börjar imorgon så den 20/8 blir utvärderingen. 


NU TAR JAG TAG I DET HÄR! :D

Presentation


Här samlar jag (och ibland även min äldsta dotter) våra tankar på det som intresserar oss. Alltså naglar och skrivandet! Detta är även den platsen där jag varje år kommer att lägga upp mina barns julkalender i form av sagor.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards