Alla inlägg under oktober 2015

Av Therese - 1 oktober 2015 18:37

En del, men inte alla, vet att jag har stora problem med mardrömmar. De kommer så gott som varje natt. Många vet också att jag går i dbt-behandling på Valnötsträdet. Denna vecka fick vi i gruppen i uppgift att gå emot känslan och göra något som är bra för oss, bland annat. Så jag tänkte att jag skulle experimentera.

Jag har alltid ett block och en penna bredvid sängen. Detta ifall att jag på natten skulle få någon idé som är värd att skriva ner. Kanske någon lösning på ett problem i boken eller en idé på en helt ny berättelse. Den här veckan har jag använt det blocket till mina mardrömmar. Så fort jag har vaknat av dem har jag satt mig upp och skrivit ner dem. Jag har nämligen gjort det till mitt mission att göra något av dem. Det går förvånandsvärt lätt.

Efter några nätter har jag börjat se ett mönster i drömmarna. Ett mönster som har skapat en helt ny idé. Mina mardrömmar går att kombinera på ett sätt att det blir en skräck bok! Med en karaktär som går igenom allt om min idé på hur jag ska binda ihop det hela så kan det bli en bok.

Jag tänker inte skriva ut hela idén här. Jag är väldigt resarvativ på det sättet. Vad den handlar om får ni veta när den är klar. Vad jag däremot har gjort är att jag har pratat med min man om den och även han tycker att den kan bli något.

I dess nuvarande form finns det många luckor. Jag har början, en scen i mitten och ev ett slut (jag velar som vanligt på det). Så mycket mer är det inte, men det finns ett viktigt men här. Det jag har utger en stomme som jag kan arbeta vidare på! Jag tänker några fler nätter med mardrömmar och lite brain stormning så ska jag nog ha scener nog för ett helt manus sen. Det är i alla fall värt att försöka!

Sen har detta nya arbetsätt resulterat i en annan sak som jag faktiskt inte hade räknat med. Jag tänkte att det ska hjälpa mig att bearbeta drömmarna och få något vettigt av dem. Det projektet har gett mig är en lugnare natt och bättre sömn. Istället för att lika i minst en halvtimme med hög puls efter en mardröm innan jag kan lugna ner mig och somna om så lugnar jag mig på några minuter. Då går nämligen rädslan över i förtjusning över att jag har ytterliggare en del till boken! Det i sin tur betyder att jag somnar om ganska snabbt efter att jag har skrivit klart. DET trodde jag inte!

Den enda fråga som egentligen återstår nu är när jag ska skriva denna bok i en för mig ny genre. Jag måste skriva klart första utkastet på den som jag håller på med först. Det vet jag. Annars blir den bara liggande, jag tappar närvaron till den och den blir aldrig klar. Det som jag frågar mig är om jag sen kan bolla att skriva på denna min förhoppningsvis tredje bok med årets sagokalender. Alternativet är att skriva sagokalendern först och boken sen, men jag vet inte om jag har tålamod att vänta tills dess. Det kliar i fingrarna på mig att få börja!

Vi får se. En sak i taget. Jag ska skriva klart min andra bok och jag ska hoppas på fler mardrömmar så att jag får ett helt skelett. Det är nu. Vad som kommer sen kommer sen.

Presentation


Här samlar jag (och ibland även min äldsta dotter) våra tankar på det som intresserar oss. Alltså naglar och skrivandet! Detta är även den platsen där jag varje år kommer att lägga upp mina barns julkalender i form av sagor.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards