Direktlänk till inlägg 10 december 2016

10 december

Av Therese - 10 december 2016 08:44

Lukas är fortfarande arg när han kommer in på sitt kontor. Han är där för att arbeta på nästa maskin, en som bygger leksaksbilar, men har svårt att fokusera. Varför hade Sarah så bråttom? Varför hade hon Tomten med sig? Lukas förstår det verkligen inte.
Sarah brukar alltid berätta allt för honom, men inte den här gången. Lukas känner sig sårad över att hon inte verkar ha mer förtroende för honom.
Lukas är så upptagen av sina egna tankar att han missar maskinen och slår hammaren rakt på sin egen hand.
- AJ! skriker han.
Samtidigt öppnar någon dörren. Dörren som har en skylt som det står öppna ej på. Skylten som Tomten gett order om ska sitta där när Lukas eller Sarah jobbar på maskinen. Den ska hindra olyckor.
- Vem är det?
Lukas skriker åt en stackars liten nissa. Hon står i dörren och ser minst sagt rädd ut. Lukas ångrar genast att han skrek.
- Förlåt. Jag har en dålig dag, säger han.
Samtidigt undersöker han sin hand. Han kan redan se ett blåmärke växa på handryggen.
- Jag är Lovisa. Eh....
Nissan vågar inte säga mer.
- Kan du läsa Lovisa? frågar Lukas.
Han låter arg på rösten även om han egentligen inte menar det. Han börjar faktiskt att lugna ner sig.
- Ja, svarar Lovisa.
- Brydde du dig om att läsa på skylten? Den sitter där av en anledning vet du.
Lukas börjar bli arg på sig själv för att han låter så arg och otrevlig. Samtidigt stämmer det ju. Skylten sitter där av en anledning. En nisse eller nissa som kommer in vid fel tillfälla när de jobbar på maskinen kan skada sig.
- Jag vet. Förlåt, men...
Lovisa blir tyst.
- Men vad?
- Men Tomtemor bad mig att hämta dig, avslutar Lovisa.
Lukas nickar som om det ändrar saken. Fast egentligen gör det inte det. Hon borde ha knackat först.
Lukas lägger ner hammaren som han fortfarande har i handen och går mot dörren.
- Var är hon? frågar han.
- Tomtens kontor, svarar Lovisa.
Lukas nickar. Han sätter handen på Lovisas rygg och leder henne ut ur kontoret. Sen stänger och låser han dörren. Det är bara han och Sarah som har nycklar in. Varken Tomten eller Tomtemor har det. På så sätt kan ingen av misstag förstöra något.
- Du kan gå tillbaka till ditt. Jag hittar vägen, säger Lukas.
Sen vänder han sig om och går mot Tomtens kontor. Han hoppas att han där ska få en förklaring på Sarahs och Tomtens agerande under förmiddagen.
Lukas kommer fram ganska snabbt. Han har gått vägen mellan sitt och Tomtens kontor många gånger vid det här laget. Han har behövt rapportera sina framsteg hos honom varje dag sen han blev uppgraderad till en etta och Tomtens högra hand.
Lukas hittar Tomtemor sittande i Tomtens stol bakom skrivbordet. Hon är blek och det är inte likt henne. Tomtemor brukar alltid vara så röd om kinderna. Som om hon precis har kommit in från kylan ute. Det är först när han ser det som Lukas börjar bli orolig. Tomten och Sarah som skyndar ut ur verkstaden och Tomtemor som sitter blek. Det måste vara något som är fel.
- Hej, Tomtemor, hälsar Lukas.
Tomtemor nickar bara till svar.
- Jag är orolig, säger hon.
Lukas nickar.
- Jag ser det. Vad är det som oroar dig?
Tomtemor lägger handen mot hakan och stirrar ut i ingenting. Ändå börjar hon att förklara.
- I tvåtusen år har jag kännt Tomten. Först vandrade vi själva genom världen. Sen kom vi hit och beslutade oss för att bygga verkstaden. Vi ville sprida ljus över världen. När den var klar hittade vi en koloni av nissar. De hade ingen livsuppgift så vi gav dem en. Vi lärde upp dem och lät dem tillverka leksaker. Några tränade renarna. På så sätt kunde vi för tusen år påbörja den tradition som hela världen idag har så kär. Vet du vad allt detta har gemensamt? frågar Tomtemor.
Lukas skakar på huvudet.
- Hela tiden har jag vetat precis var Tomten är. Alltid har han berättat för mig vart han går och är det så att han plötsligt behöver gå någon annanstans så har han antingen kommit och berättat det själv eller skickat en nisse till att berätta det.
Lukas nickar. Det låter som Tomten, men han förstår inte vad det här har med något att göra.
Lukas ser på när en tår börjar rinna längs med Tomtemors kind.
- Jag vet inte var Tomten är nu, säger hon.
Tomtemor snyftar till.
- Det gör mig orolig.
Lukas blir inte klok på det här. Något är det ju som pågår. Så mycket förstår han, men varför har Sarah och Tomten gett sig av utan att meddela någon.
- Jag såg honom i förmiddags, säger Lukas.
Tomtemor sätter sig käpprakt i stolen med stora ögon.
- Menar du det? frågar han.
Lukas nickar.
- Han och Sarah kom rusande genom korridoren och vidare ut mot skogen på södra sidan. De sprang som om det brann.
Tomtemor nickar, men fler tårar rinnger på hennes kind.
- Det måste ha hänt något, säger hon.
- Jag vet inte vad. De sprang ner mig, men stannade knappt. Jag förstår inte alls varför.
Tomtemor nickar igen.
- Jag vill att du följer efter dem och försöker ta reda på det. Ta med en korp, papper och penna. Så fort du hittat dem skickar du bud till mig med korpen. Den hittar.
Lukas tänker först att det måste finnas någon som är bättre lämpad. Tanken följs direkt av oro. Tomten är borta och Sarah är med honom. Vad har hänt med hans älskade?
- Jag ska göra mitt bästa, säger Lukas.
Fem minuter senare går Lukas från kontoret. I fickan har han papper och penna. På axeln har han en korp.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 24 december 2016 05:29

Så fort de alla är på plats i släden lyfter renarna. De vill inte vara kvar en sekund längre än nödvändigt. Genast blir släden och renarna så stora som de normalt är. Det gör att Sarah kan glida ur Lukas famn och sätta sig brevid honom. Nu finns det ...

Av Therese - 23 december 2016 05:51

Bjällrorna kommer närmare och snart kan de se släden genom trädtopparna.- Här nere! Här! skriker Sarah.Nisse och Lukas stämmer in i Sarah rop. Snart ser de hur släden kommer närmare marken. Den som kör har hört dem.- Det här är perfekt. Han kommer ti...

Av Therese - 22 december 2016 06:10

Nisse slår upp ögonen. Det han ser är Sarahs ansikte och bakom henne trädens gröna löv. Nisse krälar sig över marken bort från Sarah. Han är inte rädd för henne, men han är rädd för vad han kan tänkas göra mot henne. Sarah håller upp händerna.- Du ka...

Av Therese - 21 december 2016 06:07

Under ett tag sitter Lukas och Sarah med ryggen mot varandra. Lukas trycker mossa mot Tomtens sår för att stoppa blödningen. Sarah stryker Nisses hår och gråter. Hon kan inte komma sig för att göra något annat. Kroppen känns både tung och tom på samm...

Av Therese - 20 december 2016 07:25

Lukas står som förstenad en stund. Han tar in hela bilden som han har framför sig. Nisse i en hög på marken. Tomten medvetslös och blödande och Sarah. Sarah sitter mellan de båda och ser vilsen ut. Som om hon inte vet vem hon ska ta hand om först.Luk...

Presentation


Här samlar jag (och ibland även min äldsta dotter) våra tankar på det som intresserar oss. Alltså naglar och skrivandet! Detta är även den platsen där jag varje år kommer att lägga upp mina barns julkalender i form av sagor.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards