Alla inlägg den 23 december 2013

Av Therese - 23 december 2013 11:29

Nu har jag gjort i ordning mina naglar inför julafton imorgon. Det blev ganska dåligt, men jag orkar inte bry mig om att göra om dem. Det får helt enkelt lov att fungera i några dagar innan nyårs naglarna ska fixas. Vad jag ska hitta på för något då har jag ingen aning om så tips emottages vänligt!


   

Ursäkta att de ser lite röriga ut. Bilderna är tagna pre clean!

Av Therese - 23 december 2013 09:36

Det är precis efter frukost och det snöar ute. Av ingen annan anledning än att det är trevligt bestämmer därför Åke, Agnes och kråkduvorna att de ska hälsa på hos Görel en stund.

Vid det laget har alla barnen dessutom lärt sig att flyga! För en fågel är det en väldigt stor grej och Görel vet inget än. Så varför inte passa på att spela Görel ett spratt?

Alltså klär de alla på sig och går bort till Görel. Åke och Agnes ställer sig utanför dörren och knackar på samtidigt som barnen flyger precis bortom synhåll. Alla fyra med famnen fulla av snöbollar.

Görel öppnar dörren och det enda hon ser är Åke och Agnes.

- Var är barnen? frågar hon.

Då landar den första snöbollen på hennes huvud.

- Vad är det som händer? frågar Görel igen, men ni kan Åke och Agnes inte hålla sig längre.

De viker sig dubbla av skratt vilket gör Görel ännu mer förvirrad. Sen kommer fyra stora högar med snöbollar farande. De träffar Görel, ja överallt faktiskt. Innan barnen kommer flygande. Det är då hon förstår.

- Ni har lärt er att flyga! ropar Görel.

Resten av dagen fylls av kramar och skratt.

Av Therese - 23 december 2013 09:35

Görel ringde på dörren. Idag ska Åke och Agnes leta efter kryp så det blir Görels jobb att passa barnen.

Hon går in i boet och där sitter barnen snällt på golvet. Det här kommer att bli lätt, tänker Görel.

- Hejsan, är ni redo för en dag med moster Görel? frågar hon.

Barnen kommer genast springande och kramar henne.

- Klarar du av det här? frågar Åke.

Han är inte alls så förtjust i tanken på att lämna barnen hela dagen.

- Jadå! Jag och de små kråkduvorna ska leka hela dagen. Det här kommer att gå bra! svarar Görel.

Åke och Agnes nöjer sig med det svaret. De tar på sig sina ytterkläder och ger sig iväg. I samma sekund som dörren stängs bryter kaoset ut.

Vidar springer runt, runt i en ring. Eskil gungar i taklampan samtidigt som Mira och Mara tävlar om vem som kan skrika kalops högst. Sen byter de. Vidar och Eskil tävlar, med nu skriker de acetylsalicylsyra så högt och snabbt de kan. Mira springer runt i en ring och Mara gungar i lampan.

Görel står som förstenad och ser på spektaklet.

- Snälla ni, ni måste sluta. Gulliga ni låt bli det där, ber Görel, men det är ingen som hör.

Det är för mycket oväsen för det.

Kråkduvorna fortsätter på samma sätt i flera timmar. Görel har gett upp alla försök att få ordning i kaoset. Istället sitter hon på golvet och suckar.

Då blir det plötsligt tyst och barnen sätter sig ner på golvet runt Görel. Sekunden efter öppnar Åke och Agnes dörren. Det de ser är fyra snälla barn och en trött Görel.

Presentation


Här samlar jag (och ibland även min äldsta dotter) våra tankar på det som intresserar oss. Alltså naglar och skrivandet! Detta är även den platsen där jag varje år kommer att lägga upp mina barns julkalender i form av sagor.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards