Alla inlägg den 15 december 2013

Av Therese - 15 december 2013 08:31

- Jag tycker att du ska hälla vatten på trottoaren.

Det är Toka som pratar.

- Varför det? frågar Görel.

- Därför att vattnet fryser och människorna halkar på is, svarar Toka.

- Jag vill inte.

- Du måste!

Görel suckar, tar sina ytterkläder och går ut i kylan. Dumma Toka som bestämmer dumma saker dumma Görel måste göra mot dumma människor!

För varje dumma sparkar Görel i snön. Sen börjar hon jobba. En ekorre är nämligen ett litet djur och människor är stora. Så det går åt väldigt mycket vatten. Betydligt mer än vad som får plats i Görels hink. Det är därför som det tar hela dagen innan det finns tillräckligt med vatten på trottoaren.

Vid det laget är Görel väldigt trött. Så istället för att stanna och se om någon trillar går hon hem.

- Är vattnet på plats? frågar Toka.

- Ja, så nu tänker jag sova, svarar Görel med en suck.

- Ska du inte alls. Du ska sitta där ute och se om någon trillar, säger Toka.

- Jag vill inte!

- Du måste!

Görel suckar igen och går ut i kylan.

Resten av natten sitter Görel ute på grenen och ser på när människorna trillar. Tokas hyss lyckas, men från Görel kommer inga skratt. Bara suckar och ibland ett dumma Toka.

Presentation


Här samlar jag (och ibland även min äldsta dotter) våra tankar på det som intresserar oss. Alltså naglar och skrivandet! Detta är även den platsen där jag varje år kommer att lägga upp mina barns julkalender i form av sagor.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards