Alla inlägg den 4 december 2013

Av Therese - 4 december 2013 09:36

Nu har vi kommit till den sista karaktären som jag ska presentera dig för. Det är talgoxen Toka. Hon ser ut som de flesta gör när de är talgoxar med ett gult bröst och både ryggen och vingarna blåa. Så här fick Toka sitt namn:

Görel kom precis hem efter att Therese hade gett henne sitt namn. Hon var glad och upprymd.

- Du ka aldrig gissa vad som har hänt! ropade hon in till Toka som satt i sin vanliga stol precis framför den öppna spisen.

- Du kastade väl nötter på någon? För jag sa till dig att kasta nötter! svarade Toka med en sträng blick på Görel.

Görel sprang snabbt fram till Toka och satte sig på golvet framför henne. Toka stack fram sin fot mot Görel som genast lydigt började massera den.

- Självklart kastade jag nötter. Jag kastade dem på en patient från sjukhuset, men du kan aldrig räkna ut vad hon gjorde då!

- Det är väl klart att jag kan! Jag vet allt kommer du väl ihåg?

Görel såg ner mot Tokas fötter. När skulle hon lära sig? Det går aldrig att överraska Toka!

- Då vet du redan att jag heter Görel nu. Förlåt. Jag glömde. Du vet allt, sa Görel med en ganska sorgsen röst.

- Ett namn?! Vad ska du med ett namn till?! Jag ska också ha ett namn! Ge mig ett namn NU!

Tokas skrik var så högt att Görel var tvungen att hålla för öronen. Varför var Toka alltid tvungen att skrika så högt?

- Jag blir galen! skrek Görel tillbaka.

Då blev Toka tyst. Förvånad gav hon Görel en fruktansvärt arg blick.

- Vågar du, började hon innan Görel avbröt henne.

- Jag ger dig namnet Toka eftersom du gör mig tokig, sa Görel.

Sen reste hon sig upp och gick. Dörren slog hon igen med en smäll.


Så nu vet du hur Toka fick sitt namn genom att göra Görel tokig.

Presentation


Här samlar jag (och ibland även min äldsta dotter) våra tankar på det som intresserar oss. Alltså naglar och skrivandet! Detta är även den platsen där jag varje år kommer att lägga upp mina barns julkalender i form av sagor.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards