Inlägg publicerade under kategorin Sagokalender 2013

Av Therese - 1 december 2013 08:16

Utanför ett sjukhus där patienterna är sjuka i själen bor ekorren Görel. Hon har en stor, vid svans och bor i ett träd där det alltid finns nötter. Det är förstås väldigt bra när man är en ekorre, men i Görels fall är det extra bra. Görel brukar nämligen kasta nötter på de patienter som tar en promenad. Det gillar såklart inte patienterna, men det struntar Görel i eftersom hon är elak. Det var förresten så Görel fick sitt namn. Genom att hon var elak.

Sjukhuset hade fått en ny patient. Hon hette Therese och hade en väldigt sjuk själ. En eftermiddag tog hon sig ut på en promenad. Görel såg sin chans. Hon samlade snabbt ihop några nötter och siktade. Den första nöten missade, men den andra träffade Therese rakt i huvudet. Therese såg förvånat upp. Hon fick syn på Görel samtidigt som en tredje nöt kom flygande. Den träffade Therese på näsan.

- Aj! Vad gjorde du så för? krävde Therese att få veta.

- För att det är roligt förstås, svarade Görel.

- Det är också väldigt elakt, påpekade Therese.

- Vad spelar det för roll? frågade Görel.

- Det spelar roll för dem som du kastar på.

- Jag kastar aldrig på mig själv så då spelar det ingen roll för mig, skrattade Görel.

- Du är elak och därför ska du få ett elakt namn. Jag tänker döpa dig till Görel, sa Therese.

- Och jag tänker bära namnet med stolthet.

Görel skrattade och klättrade högre upp i trädet efter att hon kastat ytterligare en nöt på Therese.


Så nu vet du hur Görel fick det namn som hon än idag är så stolt över.

Presentation


Här samlar jag (och ibland även min äldsta dotter) våra tankar på det som intresserar oss. Alltså naglar och skrivandet! Detta är även den platsen där jag varje år kommer att lägga upp mina barns julkalender i form av sagor.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards