Alla inlägg den 3 december 2016

Av Therese - 3 december 2016 13:01

Nisse stelnar till när han hör Sarahs skrik. Han hörde henne inte komma. Nisse vänder sig om och ser på Sarah.
- Kan du inte bara försvinna? frågar han.
- Aldrig! Du ska tillbaka till verkstaden och göra ditt jobb!
Sarah tar några steg mot honom. Hon är noga med att sätta fötterna i de spår som redan finns så att inte fler blommor ska bli förstörda.
- Jag gör som jag vill och idag vill jag plocka blommor, säger Nisse.
Han böjer sig demonstrativt ner för att plocka en av regnbågsblommorna, men Sarahs skrik hindrar honom.
- Du jobbar för Tomten! Det betyder att du har ett ansvar för att barnen varje år får en julklapp av honom! Du kan inte bara skita i det för att du känner för det.
Nisse reser sig upp igen.
- Jag bad inte om det här! Det är inte mitt jobb att göra en massa leksaker bara för att Tomten lovat ungarna det! Dessutom är det tråkigt.
Nisse böjer sig mot blommorna igen. Sarah är nästan framme vid honom nu och han vill hinna plocka i alla fall en blomma innan hon börjar dra tillbaka honom till verkstaden.
- Du är en tomtenisse. Tomtenissar hjälper Tomten att göra leksaker. Så har det varit i tusen år och kommer att vara i tusen år till, säger Sarah.
Nu är hon bara några steg ifrån honom. Nisse förväntar sig att hon ska springa de sista stegen och greppa tag i honom, men istället stannar hon.
- Rör inte de där blommorna, beodrar hon.
- Du bestämmer inte över mig, säger Nisse.
Han sätter handen på tjälken till den största regnbågsblomman.
- Nej, rör inte! De är farliga!
Nisse lyssnar inte. Han tar ett hårare tag om tjälken och rycker till. Tjälken går av direkt och Nisse håller nu den vackra blomman i handen. Den känns lite ludden och fluffig i handen på honom. Fast bara en stund. Snart blir den istället kall och stel. Som metall.
- Vad har du gjort? frågar Sarah.
- Inget, säger Nisse.
- Jo, du har plockat en förbjuden blomma, säger Sarah.
Hon backar några steg ifrån honom. Nisse ser förvånat på henne och ska precis fråga henne vad hon menar när hela hans kropp blir kall och stel. Han kan inte röra sig en millimeter. Inte öppna munnen heller.
Nisse blir rädd och vill skrika. Särskillt när han ser hur rädd Sarah också ser ut att vara. Det är något farligt som håller på att hända.
Nisse bländas av ett starkt ljus som verkar komma från honom själv. Sen blir plötsligt hela världen svart.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Här samlar jag (och ibland även min äldsta dotter) våra tankar på det som intresserar oss. Alltså naglar och skrivandet! Detta är även den platsen där jag varje år kommer att lägga upp mina barns julkalender i form av sagor.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards