Direktlänk till inlägg 11 december 2015

11 december

Av Therese - 11 december 2015 17:26

Sarah kommer till Lukas den kvällen, direkt efter middagen. Redan när hon står i dörren protesterar Lukas.

- Inte ikväll Sarah. Jag behöver sova, säger Lukas.

- Jag vet. Jag också. Jag tänkte bara att vi skulle planera lite.

Lukas förstår inte alls vad hon pratar om.

- Vad måste vi planera?

- Släpp in mig så ska jag förklara.

Lukas tar motvilligt ett steg åt sidan. Hon vill uppenbarligen prata om något som är viktigt för henne och han tror inte att han kan hindra henne. Då är det lika bra att hon får prata om det i den sköna soffan. Fast Sarah tar inte sikte på soffan. Hon stannar strax innanför dörren.

- Stäng, säger hon.

Lukas gör som hon säger.

- Jag vill bara inte att någon ska höra.

Lukas nickar. Han förstår det, men han förstår inte alls vad det är som inte kan vänta till imorgon.

- Jag tänker så här...

Redan där tappar Lukas fokus. Ögonen går i kors på honom och ögonlocken är så tunga. Han vill bara lägga sig i sängen och sova. Sarah verkar dock inte märka något för hon fortsätter.

- Vi smiter ut varannan dag efter middagen. Nu finns det ju ingen risk att någon ska se maskinen.

Lukas skakar på huvudet. Han vill säga till henne att han inte förstår, att han inte orkar lyssna eller tänka, men Sarah fortsätter.

- Jo, och sen ställer jag klockan på midnatt. När den ringer smiter vi tillbaka. På så sätt får vi sova tillräckligt för att det inte ska bli som idag.

Lukas sätter handen på handtaget.

- Kan vi snälla ta det här imorgon, ber han.

Sarah skakar på huvudet.

- Nej, vi måste bestämma det här nu så båda vet vad som gäller.

Lukas gäspar stort.

- Det blir bra så.

Han öppnar dörren. Sen sätter han handen mot Sarahs rygg och halvt puttar ut henne.

- Godnatt, säger han och stänger dörren.

Han kan höra Sarah banka på den några gånger, men Lukas ignorerad det. Han till och med låser dörren. Nu tänker han sova.

Lukas går fram till sängen. Han är så trött att han inte ens klarar av att lägga sig ordentligt i den. Han bara faller ner på sängen och sover innan han slår i den.

Nästa morgon vid frukosten pratar inte Sarah med Lukas. Hon överhuvudtaget hälsar inte. Lukas förstår inte alls varför. Han kommer inte ihåg något av samtalet kvällen innan.

Lukas blir rädd för att hon är arg över hur det blev. Hela biten med att de var vakna hela natten och nästan blev påkomna på grund av det. Han tänker att Sarah kanske inte vill arbeta med maskinen längre. Tankarna går till och med så långt att Lukas undrar om Sarah tänker ange honom. Nu när han bestämt sig för att fixa maskinen har han börjat fantisera och tänka på den bättre framtiden igen. Den där han har första graden. Den där han blir en legend i verkstaden och kanske i hela världen. Han vill inte gå miste om det bara för att Sarah är sur.

Hon fortsätter att vara kylig mot honom hela dagen. Pratar bara med honom om hon verkligen måste. Annars låtsas hon som om han inte är där. Därför blir Lukas förvånad på väg hem till rummet efter middagen.

- Vart är du på väg? fräser Sarah.

Lukas stannar upp och ser på henne med stora ögon. Vad har han missat nu?

- Du lovade att ta en promenad med mig om du kommer ihåg, säger Sarah.

Sen ser hon på honom med en menande blick som Lukas tydligen ska förstå. Det gör han inte. Han känner sig bara mer förvirrad än någonsin.

Sarah himlar med ögonen.

- Kom bara med, fräser hon.

Lukas tänker att det knappast kan bli värre så han kan lika gärna följa med.

Det är inte fören de har kommit en bra bit ifrån verkstaden som Sarah pratar med honom igen.

- Så är du trög eller kommer du inte ihåg? undrar hon då.

Lukas skakar på huvudet.

- Jag vet inte, säger han. Jag är ganska förvirrad just nu.

Det får Sarah att fnissa till.

- Jag kom hem till dig igår, förklarar hon.

Lukas stannar upp. Sarah tar tag i hans arm och drar för att visa att han ska fortsätta.

- Jag tar det som att du inte kommer ihåg, säger hon.

Sen berättar hon allt om vad som hände kvällen innan.

- Jag förstår att du har varit sur, säger Lukas då.

Han hade varit sur på sig själv också om han hade vetat.

- Eh, det är väl inget egentligen, säger Sarah.

De går en stund under tystnad. De har precis kommit fram till grottans ingång när Sarah tar till orda igen.

- Så vad tycker du? frågar hon.

- Om vad?

- Om planen med varannan kväll.

Lukas rycker på axlarna. Det låter väl bra. Det är bättre än ingen plan alls och någon plan måste de ju ha.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese - 24 december 2016 05:29

Så fort de alla är på plats i släden lyfter renarna. De vill inte vara kvar en sekund längre än nödvändigt. Genast blir släden och renarna så stora som de normalt är. Det gör att Sarah kan glida ur Lukas famn och sätta sig brevid honom. Nu finns det ...

Av Therese - 23 december 2016 05:51

Bjällrorna kommer närmare och snart kan de se släden genom trädtopparna.- Här nere! Här! skriker Sarah.Nisse och Lukas stämmer in i Sarah rop. Snart ser de hur släden kommer närmare marken. Den som kör har hört dem.- Det här är perfekt. Han kommer ti...

Av Therese - 22 december 2016 06:10

Nisse slår upp ögonen. Det han ser är Sarahs ansikte och bakom henne trädens gröna löv. Nisse krälar sig över marken bort från Sarah. Han är inte rädd för henne, men han är rädd för vad han kan tänkas göra mot henne. Sarah håller upp händerna.- Du ka...

Av Therese - 21 december 2016 06:07

Under ett tag sitter Lukas och Sarah med ryggen mot varandra. Lukas trycker mossa mot Tomtens sår för att stoppa blödningen. Sarah stryker Nisses hår och gråter. Hon kan inte komma sig för att göra något annat. Kroppen känns både tung och tom på samm...

Av Therese - 20 december 2016 07:25

Lukas står som förstenad en stund. Han tar in hela bilden som han har framför sig. Nisse i en hög på marken. Tomten medvetslös och blödande och Sarah. Sarah sitter mellan de båda och ser vilsen ut. Som om hon inte vet vem hon ska ta hand om först.Luk...

Presentation


Här samlar jag (och ibland även min äldsta dotter) våra tankar på det som intresserar oss. Alltså naglar och skrivandet! Detta är även den platsen där jag varje år kommer att lägga upp mina barns julkalender i form av sagor.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards